Siirry suoraan sisältöön.
Artikkeli

Aikuiskoulutusetuuksien lakkautus vaikuttaa myös asiakaspalveluun

ARTIKKELI

Aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisen vuoksi myös tuen asiakaspalvelu ajetaan alas asteittain. Se tarkoittaa supistettuja puhelinpalveluaikoja sekä mahdollisesti hetkellistä viivettä hakemusten käsittelyaikoihin ja henkilökohtaiseen palveluun, sillä jäljellä olevat asiantuntijat hoitavat molempia tehtäviä. Voit kuitenkin omalta osaltasi edesauttaa palvelun nopeutta ja sujuvuutta esimerkiksi lähettämällä hakemuksesi kuun vaihteen ulkopuolella. Lue lisää vinkkejä uutisessa. 

Aikuiskoulutusetuuksien lakkautuksen siirtymäaika käynnistyi 1.8.2024 ja jatkuu 31.12.2025 saakka. Siirtymäaika tarkoittaa Työllisyysrahaston sisällä etuuspalvelun asteittaista alasajoa sekä suurimman osan asiantuntijoista irtisanomista, sillä työmäärät ovat tippuneet merkittävästi.  

Uusia tukioikeushakemuksia ei enää käytännössä saavu muutamia yksittäisiä kappaleita lukuun ottamatta ja tuen saamiseen liittyvät neuvontapuhelut, joita on tyypillisesti ollut paljon, ovat jääneet pois. Myös manuaalisesti tehtävän hakemuskäsittelyn määrä on tippunut syksyn aikana radikaalisti. Tämä kaikki on tarkoittanut suuren osan etuushenkilöstöstä irtisanomista ja töiden uudelleenorganisointia jäljellä olevan henkilöstön kesken, kertoo asiakkuusjohtaja Tuulikki Saari.  

Aikuiskoulutustuen osalta on tyypillistä, että asiointi painottuu kuun vaihteisiin, sillä etuuden voi hakea maksuun takautuvasti päättyneen kalenterikuukauden osalta. Tästä syystä kuun ensimmäisinä päivinä Työllisyysrahastoon tulee tuhansia maksuhakemuksia. 

Maksuhakemusten käsittely on kuun vaihteessa tärkein prioriteetti, jotta saamme rahan liikkumaan asiakkaillemme ja siten turvattua heidän toimeentulonsa, Saari kertoo. 

Koska henkilöstöä on merkittävästi vähemmän kuin ennen, maksuhakemusten priorisointi tarkoittaa sitä, että muussa asioinnissa tarvitaan malttia. 

– Jotta maksut saadaan asiakkaiden tileille mahdollisimman nopeasti, on lähes koko osaajajoukkomme niiden käsittelyn kimpussa. Tällöin on tyypillistä, että esimerkiksi asiakasviestien ja tukioikeuden jatkohakemusten käsittelyyn syntyy viivettä, Saari selventää. 

Aikuiskoulutustuen käsittelyn tukena on myös automaatio, joka on suurena apuna ruuhkatilanteessa. Silti syntyy tilanteita, joissa asiakas joutuu odottamaan asiansa käsittelyä aikaisempaa pidempään. 

– Olemme näistä tilanteista pahoillamme ja kiitämme samalla ymmärryksestä. Näin pitkä siirtymäaika yhdistettynä työmäärien suureen muutokseen on meille organisaationa varsin vaativa yhtälö. Olemme selviytyneet tähän saakka todella hienosti ja meille on kunnia-asia tehdä joka päivä parhaamme asiakkaidemme eteen, Saari sanoo. 

Näin sujuvoitat asiasi käsittelyä ja helpotat asiantuntijoidemme työtä: 

1. Laita meille viesti vain yhdessä kanavassa samasta asiasta. 
Jos olet jo laittanut meille viestin, ei kannata soittaa perään samasta asiasta. Käsittelemme kaikki meille tulevat yhteydenotot saapumisjärjestyksessä. Samat osaajat käsittelevät sekä hakemuksia että vastaavat saapuviin asiakasviesteihin ja puheluihin.

  • Seuraa verkkosivuiltamme käsittelyaikoja, jotta osaat arvioida, milloin hakemuksesi käsitellään.
  • Koita malttaa olla kyselemättä oman asiasi perään, jottei tuplakontaktit entisestään hidasta asiasi käsittelyä.

2. Hae aikuiskoulutustuen maksua vain sellaiselle kuukaudelle, jolle sinulle on myönnetty tukioikeutta.
Tarkista ennen maksuhakemuksen lähettämistä, että sinulle on myönnetty aikuiskoulutustukioikeutta sille ajalle, jolta haet tuen maksua. Tukioikeuden ajanjaksot näet asiointipalvelumme etusivulta tai päätöksiltäsi, jotka löydät osiosta Omat hakemukseni.   

3. Huolehdi, että työnantajasi palauttaa työnantajan osuuden ajoissa. 
Kun olet hakenut aikuiskoulutustukeen oikeutta, työnantajasi saa sähköpostiinsa kutsun täyttää työnantajan lomake aikuiskoulutustuen asiointipalvelussa. Työnantaja ilmoittaa lomakkeella seuraavat tiedot: organisaation tiedot, viikkotyöaika, työsuhteen alkamispäivä, tieto suhteen vakituisuudesta tai määräaikaisuudesta, palkka- ja poissaolotiedot, eläkejärjestelmän tiedot sekä opintovapaan ajankohta.

  • Kysy etukäteen, mihin sähköpostiosoitteeseen työnantaja haluaa kutsun lomakkeen täyttämisestä ja ilmoita kyseinen osoite hakiessasi aikuiskoulutustukea. 

4. Lähetä uusi aikuiskoulutustuen tukioikeushakemuksesi kuun vaihteen ulkopuolella. 
Kuun vaihteessa priorisoimme maksuhakemusten käsittelyä, jotta saamme etuuden asiakkaidemme tilille mahdollisimman nopeasti. 

  • Jos kuitenkin lähetät tukioikeushakemuksen kuun vaihteessa, varaudu odottamaan hakemuksen käsittelyä hieman pidempään kuin normaalisti. Katso käsittelyajat verkkosivuiltamme.

5. Toimita muutosverokortti asiointipalvelun kautta 
Aikuiskoulutustuen ennakonpidätys on 20 %. Jos haluat muuttaa tätä, toimita meille muutosverokortti etuutta varten vähintään kolme (3) arkipäivää ennen maksuhakemuksen lähettämistä. Liitä muutosverokortti PDF-tiedostona profiilitietoihisi asiointipalvelussamme, vaikka Verohallinto toimittaa verokortin meille myös postilla.

  • HUOM! Etuutta varten on oma verokortti. Älä lähetä meille palkkaverokorttia. 

 

Hallitusohjelman mukaisesti eduskunta hyväksyi lakiesityksen aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisesta 22.5.2024. Lainsäädäntö astui voimaan 1.6.2024. Aikuiskoulutusetuuksien lakkautuksen siirtymäaika on 1.8.2024.–31.12.2025. Alkuvuonna 2026 tukea voi hakea maksuun loppuvuoden 2025 osalta. 

Lue lisää aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisesta ja sen vaikutuksista >>