Luovumme suostumuksen pyytämisestä automaattisessa päätöksenteossa

UUTINEN 10.9.2024 8.30

Uusia hallintolain ja tiedonhallintalain säännöksiä, jotka koskevat automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöä julkista hallintotehtävää hoidettaessa, tuli voimaan 1.5.2023.  Tämä tarkoittaa esimerkiksi aikuiskoulutusetuushakemusten automaattista käsittelyä. Lakien voimaantulosta alkoi 18 kuukauden pituinen siirtymäaika, jonka aikana Työllisyysrahaston on huolehdittava, että meidän käyttämämme automaattiset käsittelyprosessit täyttävät lakien mukaiset vaatimukset.

Käytämme automaattista päätöksentekoa etuuksien toimeenpanossa palkansaajan tukioikeushakemusten jatkohakemusten ja maksuhakemusten käsittelyssä sekä ammattitutkintostipendihakemusten ja yrittäjän aikuiskoulutustukihakemusten käsittelyssä. Tulemme syyskuun aikana päivittämään päätöksentekoprosessejamme niin, että ne täyttävät uusien säännösten mukaiset vaatimukset. Syyskuun aikana lisäämme esimerkiksi päätöksiin lisätietoa automaattisesta päätöksenteosta.

Tulemme luopumaan suostumuksen pyytämisestä automaattiseen käsittelyyn. Tällä hetkellä automaattinen päätöksenteko perustuu pääsääntöisesti etuudenhakijan antamaan suostumukseen. Uusien säännösten myötä automaattinen päätöksenteko ei enää vaadi hakijan suostumusta, vaan käsittelyn perusteeksi riittää aiemmin mainitut uudet säännökset, jonka takia suostumuksen pyytämisestä luovutaan.

Julkaisemme verkkosivuillamme syyskuun aikana uuden sivun, jossa kerromme lisää automaattisesta päätöksenteosta meillä Työllisyysrahastossa.